fredag 10. oktober 2008

Tanker om norskfaget



Norsk er et helt greit fag etter mine meninger, selv om det ikke er favoritten. Vi har fagdager og det hjelper meg å konsentrere meg bedre om faget og komme mer inn i stoffet. Jeg vet at norsk er ett viktig fag fordi det lærer oss og kommunisere bedre med medmennesker rundt oss. Noe annet som er bra med norsk faget er at det er mindre grenser, ingen riktig fasit og vi kan skrive akkurat hva vi vil og hvordan vi vil. Vi kan imotsetning til andre fag la fantasien løpe, utrykke sine egne meninger og reflektere! Jeg tror det blir fint å jobbe med norskfaget fremover og jeg håper jeg får muligheten til å bruke kunnskapen jeg har fra før.

Nå har vi fått oss blogg, og jeg vet ikke helt hva jeg synes om det. Har ikke hatt den så lenge, men jeg begynner allerede til å bli mer positiv til det. Så lenge det ikke blir for personlig, tror jeg det er en fin variasjon fra den typiske og tradisjonelle undervisningsmetoden i klasserommet.
Man får muligheten til å være kreativ når man skal lage sin egen blogg, og det er en fin måte å si meningene sine på. Likevel tror jeg det blir en utfordring å blogge aktivt, men jeg skal gjøre mitt beste!

Synes vi burde ha mer om forskjellige skrivemåter og hva vi kan gjøre for å skrive bedre. Selv vet jeg jo sånn ca hva jeg er god på og hva jeg er dårlig på fra ungdomsskolen, men jeg tror det hadde vært fint å få en litt mer presis vurdering, så vi kan forbedre oss!






Liker Norsk faget og spesielt å skrive egne ting, men IKKE nynorsk! Greit nok å kunne lese og forstå det, men at vi skal kunne skrive det ser jeg ingen grunn til. De som bruker nynorsk, skjønner jo likevel hva vi mener når vi skriver.. Dessuten tror jeg at vi som elever hadde hatt mye bedre av å bruke mer av tiden og energien vår på å bli bedre i bokmål.. Til neste år er nynorsk fortsatt obligatorisk for oss som uheldigvis ikke har fritak, mens vi ikke lenger har engelsk. Dette er noe jeg synes er helt sykt.. engelsk er et mye viktigere enn nynorsk etter mine meniger.. Ja, og når vil jeg få bruk for nynorsken? når jeg sitter på Stortinget, noe som er veldig lite sannsynelig og skal svare på brev? Nynorsk burde vært valgfritt!





Bilde nr 1 er tatt fra: http://gracemagazine.files.wordpress.com/2007/03/writing450.jpg
Bilde nr 2 er tatt fra: www.dagbladet.no/kultur/2007/05/22/501394.html

Ingen kommentarer: