onsdag 5. november 2008

Du trenger ikke mer enn 6

Kan 6 ord fortelle en historie? I A-magasinet 3. okt var det nettopp dette som var emnet. Det kalles mikronoveller, og denne typen skriving går ut på at du skal fortelle en historie, men bare 6 ord!


Denne typen skriving er interresant, for selv om historien forteller lite kan vi som leser den selv velge hvordan vi tolker den. Ja, vi får brukt fantasien vår til å bestemme over en historie vi ikke selv har skrevet. Selv har jeg aldri lest noe slikt tidligere, men jeg synes det var en morsom og spennende skrivemåte. Ved å bare lese 6 enkle ord, begynner man raskt å prøve å skjønne mer av den ved å bruke fantasien vår. Vi slipper også å lese lange bøker som får oss til å gjespe, ved bare å lese 6 ord er du ferdig med en historie, og mikronoveller kan på mange måter være mer interresant en bøker som ikke lar oss bestemme noe i historien.
Jeg tror mikronoveller er noe som har kommet i den senere tid, sammen med utviklingen av samfunnet og miljøet rundt oss. Nå til dags, vil de fleste av oss si at tid er en mangelvare, så kanskje mikronovelle er midt i blinken for oss som har for liten tid, og for mye å gjøre


Det er vanskeligere enn man skulle tro, men her er mitt eget forsøk på mikronovelle:
Det kommer en dag imorgen også.


Bildet er tatt herfra

1 kommentar:

LK sa...

Det mest utfordrende med disse tekstene er at man må velge ordene med omhu. Hvilke ord kan jeg velge for å få fram hele min historie med bare 6 ord? Og hvilke ord skal jeg velge for at leserne skal forstå historien min?