mandag 3. november 2008

Hva er privat?


Vi eksponerer mer og mer av oss selv på internett. Privat eller offentlig, det meste er der.
Vi legger ut fler og fler bilder av oss selv og venner, uten å tenke på hvem som kan se dem. Mange av bildene er helt uskyldige, men mange er også av en mer utfordrende art. For meg virker det ikke som om mange husker at når de har lagt ut personlige bilder, er ikke bildene lenger private, men tilgjengelig for hele verden.



Idag legger nok mange ut bilder av seg selv og venner uten og tenke på konsekvensene. Det virker kanskje uskyldig og ufarlig å legge ut bilder på sin egen Facebook-profil(eller lignende nettsteder), men ofte kan andre få tak i disse bildene uten problemer og når bildene først har havnet i andres og kanskje feil hender er det vanskelig å få stoppet dem.

Selv er jeg medlem av facebook, og jeg tenker meg godt gjennom før jeg legger ut diverse bilder, men hos mange finnes det ingen grenser på hva de kan legge ut. Jeg har sikkert sett mange hundre bilder av forskjellige "fyllefester" der alkoholen tydelig har satt preg på bildene. Ofte lurer jeg på hva som har vært i tankene på den som har lagt de ut. For med en gang du har valgt å publisere noe, vil det aldri helt forsvinne fra nettet. Man kan aldri være helt sikker på at bildene ikke er blitt lagret av andre før du har rekket å slette det.
Og konsekvensene av publisering, kan være store. Framtidige arbeidsgivere kan fiske frem gamle bilder, som du ikke trodde noen hadde sett, og det kan ende i at du ikke får jobben eller eventuelt sparken. For meg er det helt greit at andre legger ut avslørende bilder av seg selv, men helt imot at noen legger ut bilder av meg uten tillattelse. De kan væresågod å blottlegge seg selv for hele verden, men la mitt privatliv være. Det er jo viktig å tenke på at bildene du legger ut kan ødlegge masse for andre!

Selv har jeg brukt facebook som en informasjonkilde om personer. Både bilder, mail adresse og telefonnummer er mulig å finne. På mange måter kan dette være en positiv ting, men det skjer også noen tilfeller der enkeltpersoner har blitt krenket. Jeg har aldri vært borti tilfeller der noen har blitt krenket og sjikanert via internett, men jeg har hørt mange historier der bilder har havnet i feil hender og foreksempel endt opp som et middel for mobbing.

Det er vanskelig å sette en grense for hva som er akseptabelt å publisere og hva som ikke er det. Forskjellige folk har forskjellig oppfatnig av dette, men hos meg er det ikke akseptabelt med bilder som jeg er redd fr at noe kan se og missbruke, sende videre osv. Derfor er jeg svært forsiktig med hva jeg legger ut på nettet, fordi jeg ikke vil at hele min identitet skal bli sksponert.
Bilde er tatt herfra

2 kommentarer:

LK sa...

Vi har alle ulike grenser for hva vi mener er privat og hva som er OK at legges ut av informasjon. Det viktige er at vi repekterer hverandre og ikke legger ut ting som kan gjøre skade for andre. Som du sier, er det ikke like lett å slette som å legge ut.

Kaja sa...

dette har du tydeligvis tenkt godt igjennom. jeg synes du har tatt drøftingen til et nytt nivå og har mange gode argumenter.
imponerende

HIHAHO