torsdag 5. februar 2009

Nsync- Bye bye bye

Denne uken var oppgaven å finne en sang og misukkvideo som vi skulle skrive om. Jeg valgte sangen "Bye, bye, bye", av Nsync. Jeg valgte denne sangen fordi jeg synes musikkvideoen var veldig god, der jeg synes den passer veldig bra til sangen. Den understreker også hele meningen med sangen på en bra måte.

Denne sangen var en stor hit på 1990-tallet og var bare en av mange slagere gruppen Nsync kom med. Den amerikanske boyband gruppen ble dannet 1995, og de "kjekke" guttene oppnådde straks suksess med låtene i det første albumet sitt. "Bye, bye, bye", er derimot på album nummer 2, men ble en like stor suksess som mange av de andre sangene deres. Sangen er på deres andre album: No strings attached, som solgte millioner.



Her har vi de kjekke guttene, som tusenvis av tenåringsjenter hadde plakater av på rommene sine for et par år siden. ! Bildet er tatt herfra.



Sangen handler om at guttene i Nsync har fått nok av å bli behandlet dårlig av sin elskede. De føler at de har blitt brukt, og at de rett og slett fortjener bedre. I teksten blir det fortalt at selvom de elsker henne, er det på tide for dem å slå opp. Måten hun kontrollerer gjør dem svært sure og irriterte, noe som får dem til å endelig sette enn stopper for henne.


Målgruppen er helt klart ivrige tenåringsjenter, som blir elleville av synet av de dansende kjekke boyband gutta! Boyband sanger går definitivt under musikksjangeren pop.






http://www.youtube.com/watch?v=tNxqYoCVF7Y
Her har vi videoen som er ressissert av Wayne Isham



I musikkvideoen kommer handlingen i teksten frem på en veldig tydelig måte. I videoen ser vi jenta kontrollere guttene ved at hun har hver av dem i dukker som henger i tråder, mens hun ler og bestemmer over dem. Så klipper hun trådene på to av guttene som blir sluppet ned på et tog, der de videre prøver å rømme fra henne. Deretter kutter hun snoren til en til, som faller ned i en kjeller, der han fortsetter å løpe i håp om å unnslippe henne. Heldigvis greier han å komme seg unna, til tross for at hun sender to store hunder etter han.
Deretter kutter hun trådene på de to siste guttene, som faller ned i en bil. Ikke overaskende må disse guttene prøve å unnslippe henne ettersom at hun plutselig dukker opp i en bil bak dem. Vi møter bare de fem guttene i Nsync og jenta i videoen.

Videoen er i stor grad fortellende, med unntak der vi ser klipp av guttene danse i ett blått rom Vi ser en klar sammen heng mellom teksten og videoen, men i filmen blir jenta's kontrollerende adferd vist ved hjelp av marionettdukker, der hun holder trådene til guttene.
I overført betydning kan ordet «marionett» også brukes om en person som ikke har en egen vilje, men lar seg styre og brukes av andre som er mektigere, altså med samme betydning som det norske «nikkedokke». Dette forklarer jo hvordan guttene står i forhold til jenta. Dette er det eneste symbolet jeg finner i filmen, men det er et veldig tydelig symbol.

Som sagt, har regisøren understreket sangteksten i musikkvideoen, men jeg tror han prøver å fange publikum enda mer ved å ha med klipp der vi ser guttene danse. Dansing er svært typisk for boyband, og var svært moderne. Dette gjorde at Nsync fikk enda flere tilhengere, men de oppnådde også at gruppen ble kjent for å kunne danse.


"Bye, bye, bye" er ikke en særlig trist sang, men derimot en gladsang med ordentlig fart i. Ikke minst at den har en fengende melodi og rytme!! Både videoen og sangen gir en lett stemning og er lite alvorlig. Sangen gir meg en glad følelse og jeg har lett for å synge med når jeg hører den.

Selv om sangen kanskje ikke er så veldig dyp, liker jeg den godt. Grunnen til at jeg valgte denne sangen og musikkvideoen er at den gir meg gode minner fra den tiden boyband som Backstreet Boys, Westlife, A1, og ikke minst Nsync rejerte på musikkfronten. Jeg må innrømme at jeg var en stor fan tilbake på 1990-tallet.

1 kommentar:

Karoline sa...

Veldig bra innlegg :)